Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 23 czerwca 2022, 17:30

Wagon 120A wciąż oświetlony dziennymi grubasami z Piły:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Metrowe Narvy 36W w akcji w EN57-650:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10068
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 6 lipca 2022, 08:51

W czeluściach magazynów PKP są pewnie jeszcze niezłe zasoby grubasów. Kolega który pracuje na kolei wspominał kiedyś, że na składzie mają nadal rtęciówki z lat 70-tych i fabrycznie nowe łyżki w zapasie.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6497
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez famabud » 23 lipca 2022, 12:38

Tymi łyżkami warto byłoby się zainteresować, bo na pewno nikt ich już na słupie nie zainstaluje. ;)


Czy na dalszym planie te oczka to świetliki z dachu wagonu czy dodatkowe oświetlenie w postaci downlightów?
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9087
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 23 lipca 2022, 12:48

To są oczka LEDowe, cała ta wielka szafa za świetlówkami to duże WC dla niepełnosprawnych, wynik przeróbki tej jednostki gdzie, to WC i LEDy zostały zainstalowane razem.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10068
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 10 sierpnia 2022, 22:15

Na chwilę obecną można powiedzieć, że jeszcze jest sporo pojazdów z klasycznymi żarówkami na naszych szlakach, wśród lokomotyw PKP IC seria najbardziej liczna z klasycznymi żarówkami to SM42. Ciekawa sprawa jest z EU07 które w miarę upływu lat stopniowo konwertowano na halogeny (szybciej niż PKP Cargo które szczególnie wśród serii ET22 ma dużo sztuk z żarówkami) i rezultat jest taki, że obecnie klasyczne żarówki mają tylko dwie sztuki, odpowiednio EU07-052 i EU07-072. Ostatnio udało się złapać obie sztuki:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zapaloną czerwoną końcówkę mogę przedstawić na przykładzie SM42 PKP IC oraz EN71 SKM:
Obrazek

Obrazek

Obecnie powszechnym widokiem są chińskie żarówki Oxylight:
Obrazek

Dla porównania siódemka z halogenami:
Obrazek

Obrazek

U innych przewoźników zdarzają się egzotyczne kombinacje jak ten Czmelak, który w górnym reflektorze ma klasyczną żarówkę, lecz jako dolne światła ma halogeny:
Obrazek

Obrazek

Wypożyczony do PKP IC Nurek serii 754 z zapalonymi czerwonymi końcówkami, zdjęcia historyczne gdyż ten egzemplarz uległ spaleniu:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

EN57AKM, te jednostki SKM mają tak, że czerwone końcówki się załącza osobno, a nadaniem sygnału manewrowego steruje się tak, że w dwuskładzie, gasząc w pierwszej jednostce jednocześnie gasi się taki sygnał w drugiej jednostce. Tu w perony skład wjechał z prawidłowo zapalonym sygnałem manewrowym na czole, ale ze względu na sposób sterowania, na tyle w drugiej jednostce zapalone czerwone końcówki "nałożyły się" na sygnał manewrowy i wynikiem jest taka kombinacja świateł:
Obrazek

Newag SA137:
Obrazek

Wagony sypialne PKP IC:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wagon restauracyjny 406A-40:
Obrazek

Wagon 156A:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10068
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 12 sierpnia 2022, 23:15

Class 66 z oświetleniem halogenowym i żarowymi czerwonymi końcówkami:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Egzemplarz z czerwonymi końcówkami w technologii LED:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Spolonizowany tyrystor serii 163 z omylnie pozostawionym sygnałem manewrowym:
Obrazek

Obrazek

163 z zapalonymi wszystkimi halogenami:
Obrazek

Obrazek

W pełni zledyzowane tyrystory w konfiguracji do jazdy na terenie Czech. Zewnętrzne dolne światła są mieszane czerwone i słabe białe. Wewnętrzne dolne to silne światła długie, jako górne światło LEDy o małej mocy, takie jak zewnętrzne dolne. Tam wymogi odnośnie oświetlenia są niższe więc jak trzeba czasem wyjątkowo większej mocy, te dolne LEDy robią robotę wystarczająco (w oryginale taką rolę górne halogeny pełniły, często jazda była tylko na dolnych słabych światłach, przy LEDyzacji układ zamieniono, żeby w trybie słabym jednak ten trójkąt świateł był tworzony):
Obrazek

Obrazek

W oryginale tyrystory jako górne światło miały parę halogenów połączonych szeregowo (24V ze źródła 48V).
Dolne światła to były słabe białe światła i osobno czerwone końcówki. W Czechach było powszechną praktyką
i nadal się zdarza jeździć tylko na dolnych światłach. Nie mam tyrystora z oryginalnym układem świateł, lecz złapałem
goryla serii 151 mającego oryginalną konfigurację świateł bez LEDów:
Obrazek

Wagon sterowniczy Bombardiera należący do Kolei Mazowieckich:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Traxx EU47 Kolei Mazowieckich, wśród dolnych świateł zewnętrzna para to kombinacja słabych białych świateł i czerwonych końcówek.
Wewnętrzna para dolnych świateł to mocne długie światła (które mogą być ściemnione)
Ciekawa sprawa jest z górnym światłem które ma dwa halogeny pod różnymi kątami, oddziałującymi z układem
optycznym w różny sposób, plus czerwona końcówka używana w państwach gdzie coś takiego jest przewidziane:
Obrazek

Obrazek

Zapalone słabe światła:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Długie światła:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nowszy Traxx 3, tu konfiguracja w pełni na LEDach (takie same moduły powszechnie stosuje Pesa w swoich pojazdach):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pesa SA136:
Obrazek

Dragon E6ACTd z LEDami w starszej wersji, gdzie wszystkie diody danego modułu migają naraz:
Obrazek

Obrazek

Griffin EU160, tu nowsze LEDy które kamera może zarejestrować jako "kręcące się" choć tu zastosowałem
naświetlanie na tyle długie, że nie widać tego efektu:
Obrazek

Obrazek

Siemens Vectron, zapalone LEDy, wewnątrz soczewki otoczonej LEDami chyba jest halogen, w oczku powyżej zaś jest odrębny moduł halogenowy:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10068
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 16 sierpnia 2022, 22:56

Wagon Bmz232 który oryginalnie należał do Kolei Austriackich, a obecnie należy do Kolei Czeskich. Przedział oświetlony jest pojedynczą świetlówką 36W, nad każdym siedzeniem są żarówki do czytania. Dodatkowo w wyborze ustawień oświetlenia przedziału jest tak, że w trybie 0 słaba żarówka oświetlenia nocnego w odróżnieniu od naszych wagonów, zamiast być w oprawie sufitowej jest za to obecna w osobnej prostokątnej lampce będącej częścią panelu sterowniczego:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Korytarz boczny, oświetlenie żarowe. W przedsionkach wejściowych są świetlówki 18W, a w WC halogeny:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Niektóre Bmz232 poddano LEDyzacji:
Obrazek

Obrazek

Czeski wagon ARmpee832 łączący strefę bezprzedziałową 1 klasy z strefą barową:
Obrazek

Zmodernizowane wagony metra serii 81 w Pradze:
Obrazek

Obrazek

Wagon 120A po ledyzacji. W głównych przedziałach rury LED o barwie 6500K, w przedsionku wejściowym i jako oświetlenie stopni LEDy 4000K (plus na zdjęciu odbijają się od szyb świetlówki 3000K jako referencja barwy względem reszty). Wcześniej przedstawiałem podobnie zledyzowane inne egzemplarze 120A mające LEDy 6500K wszędzie, zarówno w postaci rur w głównych przedziałach i w postaci oczek LED w przedsionkach:
Obrazek

Obrazek

Główne przedziały z rurami LED:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Fotografowałem komórką więc automatyczny balans bieli trochę za bardzo ocieplił względem stanu faktycznego:
Obrazek

Przedsionek wejściowy:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10068
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości